Leren door te bloggen

Heb je er al wel eens over nagedacht om een blog bij te houden? Het maakt niet uit waarover, zolang jij het maar leuk vindt om erover te schrijven. Een blogpost schrijven is namelijk een hele goede manier om je eigen kennis te structureren en te verbeteren. Door iets op te schrijven voor een ander ga je nadenken over de volgorde waarin je iets uitlegt en probeer je logisch van het ene naar het andere punt te redeneren. Soms kom je er tijdens het schrijven achter dat jouw eigen denkwijze eigenlijk helemaal niet zo logisch is, dat er gaten in je redenering zitten of dat je een bepaald onderdeel nog helemaal niet zo goed hebt uitgezocht. Door een blogpost te schrijven help je dus niet alleen anderen, maar verbeter je ook je eigen kennis.

Bron: Canva
Bron: Canva

Afgelopen week heb ik dit zelf ook weer ervaren. Ik schreef toen een blogpost over het leegmaken van je inbox. Hoewel ik het proces en de workflow goed ken, merkte ik doordat ik alle stappen expliciet wilde uitschrijven, dat ik bij een paar onderdelen toch nog even moest Googelen om uit te zoeken hoe het ook alweer precies zat. Daardoor kreeg ik ook een paar nieuwe ideeën over hoe ik mijn eigen workflow kon aanscherpen.

Moet je een expert zijn als je ergens over wilt bloggen?

Nee, dat is een grote misvatting. Neem de lezer gewoon mee in jouw zoektocht. Laat zien waar je mee worstelt en laat zien hoe je ermee omgaat. Niemand is ineens expert. Door te laten zien hoe jij het wordt, geef je anderen belangrijke informatie die zij weer voor hun eigen leerproces kunnen gebruiken.
Een leerproces is bovendien persoonlijk. Afhankelijk van iemands voorkennis, ervaring, voorkeuren, interesses en activiteiten. Ook al zouden anderen exact dezelfde stappen volgen als jij hebt gedaan, dan zal hun begrip op andere momenten komen, ze zullen tegen andere mogelijkheden aanlopen om iets te proberen, en ze krijgen andere reacties van mensen als ze dat doen. Wees dus niet bang om ‘gekopieerd’ te worden, maar probeer elkaar te versterken door contact te houden.

Naslagwerk

Door te bloggen creëer je ook je eigen naslagwerk. Ga maar eens wat na voor schat aan informatie je nu zou hebben op je vakgebied, als je als student al een blog had bijgehouden over je wat je allemaal leerde… Of als je dat alleen al had gedaan tijdens de laatste cursus of training die je hebt gevolgd. En vertel me niet dat het te veel tijd kost. Juist door er iets meer tijd aan te besteden onthoud je het beter. En bedenk vooral wat zo’n samengevat leerproces jou (en je collega’s) in de toekomst zal opleveren, en niet alleen qua tijd.

Een eigen blog of bloggen via sociale media?

Er zijn verschillende media die je kunt gebruiken om te bloggen. Hieronder bespreek ik de meestgebruikte. Beoordeel zelf wat het beste bij je past:

A. Een eigen blog met een eigen domeinnaam

Logo - WordPressOrgDe meeste controle heb je op een eigen blog, geïnstalleerd bij je eigen hosting provider waar je webruimte en een domeinnaam hebt gekocht. WordPress is nog steeds veruit het populairst hiervoor. Het werkt eenvoudig en je kunt een eigen thema uploaden voor het uiterlijk van je blog, en extra functionaliteiten (‘plug-ins’) toevoegen. De installatie van WordPress(.org) gaat tegenwoordig meestal heel gemakkelijk via een automatisch installatieprogramma van je webhost.

B. Een eigen blog via WordPress.com, Blogger of Tumblr

Zo’n eigen blog kun je ook maken op WordPress.com, Blogger (van Google) of Tumblr. Je hebt dan geen eigen domeinnaam (www.jouwnaam.nl), maar bijvoorbeeld jouwnaam.wordpress.com, jouwnaam.blogspot.com of jouwnaam.tumblr.com. Op zo’n blog kun je niet zelf bepalen welke extra functionaliteiten je toevoegt. Je bent daarin afhankelijk van wat het blogplatform aanbiedt. Zowel WordPress.com als Blogger bieden behoorlijk veel mogelijkheden (‘widgets’) hiervoor.

Op een eigen blog (zowel variant A als B) kun je via categorieën en/of labels (‘tags’) je artikelen rubriceren waardoor je ze later gemakkelijker kunt terugvinden, terwijl ze ook gesorteerd blijven op basis van publicatiedatum. Bovendien kun je op een blog een aantal vaste pagina’s maken waarop je bijvoorbeeld iets over jezelf vertelt of waarop je een lijst met interessante boeken of links plaatst. Een nieuwe blogpost kun je ook altijd delen via sociale media zoals Facebook, LinkedIn, Google+ en Twitter. Op die manier leid je vanaf die media bezoekers naar je eigen blog.

C. Facebook

Logo - FacebookIn plaats van een blog op te zetten kun je ook berichten plaatsen op je eigen Facebookprofiel, Facebookgroep of –pagina. Het voordeel van Facebook is uiteraard dat je weinig nieuws hoeft te leren, omdat je Facebook waarschijnlijk al regelmatig gebruikt. Op Facebook heb je echter geen controle over de berichten die je publiceert. Facebook beheert immers het platform en kan ineens besluiten om daarmee te stoppen. Dat geldt overigens ook als je blogt via WordPress.com, Blogger of Tumblr. Verder heb je op Facebook ook heel weinig invloed op het uiterlijk van je pagina en kun je de blogposts niet categoriseren om ze later gemakkelijker terug te vinden.

D. Pulse van LinkedIn

Sinds kort kun je op LinkedIn ook blogposts delen via Pulse. Deze kun je wel labelen, maar je kunt niet zelf het uiterlijk van je blog bepalen. En ook op LinkedIn heb je uiteindelijk niet zelf de controle over je berichten, want het platform en de webruimte waar je gebruik van maakt (LinkedIn) is niet van jou.
Op LinkedIn zie je de knop ‘Post on Pulse’ trouwens alleen als je de taal van LinkedIn op Engels hebt ingesteld. Lees hier een leuk artikel over publiceren op Pulse.

E. Google+

Logo - GooglePlusOok op Google+ kun je berichten plaatsen op je eigen pagina, of in een Google+ community. Ook hierbij heb je vrij weinig invloed op het uiterlijk van je blog en heb je weinig controle over de berichten die je er plaatst. In een Google+ community heb je overigens wel de mogelijkheid om een aantal categorieën maken om berichten te rubriceren.

Intern bloggen op je werk

Als je wel wilt bloggen over wat je leert tijdens je werk, maar je dit niet zomaar voor de hele buitenwereld toegankelijk wilt maken, kun je kijken of jouw organisatie gebruikmaakt van een Enterprise Social Network (ESN) zoals Sharepoint, Yammer of Slack.

Yammer en Slack lijken sterk op Facebook, maar zijn vooral gericht op interne communicatie voor organisaties, afdelingen, teams en projecten. Sharepoint wordt veel gebruikt voor het intranet van bedrijven en om onderling bestanden te delen binnen projectteams en afdelingen. Overigens kun je ook mensen van buiten je bedrijf (zoals klanten, leveranciers en partners) toegang geven tot bepaalde groepen op je ESN.
Zowel Sharepoint als Yammer zijn van Microsoft en werken prima samen. Ook Slack integreert met veel populaire tools.

Waarover kun je zoal bloggen?

Ten eerste: Je hoeft niet altijd te schrijven. Je kunt ook een video opnemen of een podcast (audio) inspreken als je dat liever doet. Bij een video vind ik het dan echter wel handig als ik weet welke onderwerpen er allemaal aan bod komen en wanneer ongeveer. Dan kan ik snel de interessantste stukken bekijken. Bij een podcast zou dat ook handig zijn, maar daar maakt het mij iets minder uit, omdat ik die meestal helemaal beluister terwijl ik iets anders doe (hardlopen, strijken, schoonmaken, etc.).

Maar of je nu blogt door te schrijven, of via video’s of podcasts, je kunt bloggen over alles waar je iets van of over geleerd hebt. Bijvoorbeeld:

  • Artikelen die je hebt gelezen: Regelmatig kom ik Nederlandstalige blogposts tegen die gewoon een Engels artikel in het Nederlands samenvatten en daar een beetje eigen kennis en inzicht aan toevoegen. Dat is geen kopiëren, zolang je duidelijk (liefst met een link) aangeeft waar het oorspronkelijke artikel staat en als maar duidelijk te lezen is dat je de schrijver van het artikel citeert.
  • Ideeën/suggesties: een lijstje met suggesties, zoals dit lijstje.
  • Projecten: voorbeelden van je eigen werk.
  • Procesbeschrijving: stap voor stap uitleggen hoe je iets doet, en waarom zo?
  • Motivatie: waarom houd je je hiermee bezig, wat streef je na, wat vind je belangrijk?
  • Uitdagingen: waar worstel je mee en hoe pak je dit aan?
  • Nieuws: nieuwe boeken, technieken, tools
  • Inspiratie: Werk van collega’s of anderen waardoor je geïnspireerd wordt.
  • Je connecties: mensen en bronnen waar je regelmatig nuttige informatie vandaan haalt
  • Content die je binnenkrijgt via je netwerk, bijvoorbeeld een lijstje van de belangrijkste artikelen die je deze maand of de afgelopen week bent tegengekomen.

Bron: Working out loud, John Stepper (2014)

Wat ik van deze blogpost heb geleerd

Tijdens het schrijven van deze blogpost heb ik ook alweer heel wat geleerd. Ik weet beter wat WordPress.com, Blogger.com en Tumblr te bieden hebben en ben een beetje aan het ‘klooien’ geweest met Sharepoint (poeh, daar moet ik nog eens goed induiken). Ik was al actief op Yammer en een beetje op Slack, maar ik heb toch nog eens goed gekeken naar hoe dat allemaal werkt. Ook weet ik nu eindelijk waarom ik de knop ‘Post on Pulse’ nooit zag op mijn LinkedIn Homepage ;-). En ik heb een geweldig lijstje gevonden met ideeën voor nieuwe blogposts.

Wat vind jij?

Laat me weten wat jouw ervaringen zijn met bloggen. Leer jij er ook zo veel van? Wat vind je vooral zo waardevol aan bloggen? Of is het niets voor jou? Waarom niet? Laat het me weten door hieronder een reactie achter te laten.