Welke MOOC doe jij deze maand?

Hoe lijkt het je om gratis deel te nemen aan een online cursus samen met vele anderen van over de hele wereld? Het kan tegenwoordig echt en ze hebben er ook een naam voor bedacht: MOOCs. Massive Open Online Courses. Gratis toegankelijke, online cursussen voor grote groepen deelnemers.

Bron: Startup Stockphotos via Pixabay
Foto door StartupStockPhotos via Pixabay

Een MOOC heeft wel een begin- en een einddatum, en de inhoud wordt meestal vooraf bepaald en gedurende de cursus in delen vrijgegeven, zodat de deelnemers allemaal ongeveer tegelijk met dezelfde onderwerpen bezig zijn.

Het is een zeer toegankelijke manier om online nieuwe kennis tot je te nemen. De inhoud is vaak geselecteerd en gestructureerd door echte vakexperts, zoals hoogleraren en professoren van de universiteiten die deze MOOCs aanbieden en het biedt mogelijkheden om met mensen in contact te komen met dezelfde interesses en/of hetzelfde vakgebied als jij.

Vormen van MOOCs

Hoewel het niet de meest voorkomende vorm is, kán de inhoud van een MOOC bepaald worden door de deelnemers zelf. Dit wordt dan een cMOOC genoemd: connectivist MOOC. Het wil zeggen dat het netwerk van deelnemers zelf onderwerpen en resources aandraagt en gezamenlijk beslist welke wel of niet worden behandeld.

Meestal echter, wordt de inhoud van een MOOC bepaald door de instantie die de MOOC organiseert. Er zijn steeds meer universiteiten die hun eigen MOOCs organiseren. Hierdoor krijgen ze meer naamsbekendheid wereldwijd, kunnen ze nieuwe studenten of medewerkers ontdekken die interessant voor hen zouden kunnen zijn, en kunnen ze zelfs onderzoeksdata verzamelen van over de hele wereld door deelnemers vragen over gerelateerde onderwerpen te laten beantwoorden.

COOC – de variant voor bedrijven

Ook voor bedrijven kunnen MOOCs interessant zijn. Hierdoor kunnen zij bijvoorbeeld alleen verkooplicenties verstrekken aan bedrijven die succesvol hebben deelgenomen aan een MOOC over hun product(en). Ook kunnen zij een gezamenlijke online cursus organiseren die alleen voor hun eigen medewerkers toegankelijk is. Dit worden ook wel COOCs genoemd (Corporate Open Online Courses).

SPOC – de kleinschalige variant

Ten slotte is er de variant die SPOC wordt genoemd: een Small Private Online Course. Zowel bedrijven als opleidingsinstituten gebruiken deze variant om online cursussen aan specifieke doelgroepen aan te bieden. In feite is dit hetzelfde als de gewone ‘online cursus’ die je in een leeromgeving kunt volgen, met als verschil dat er meer veel meer interactie en eigen inbreng gevraagd wordt dan je nu vaak gewend bent.
Het doet mij heel erg denken aan de leeromgeving die we tijdens mijn studie aan de Universiteit Twente gebruikten. In die online leeromgeving stonden onze resources, konden we opdrachten inleveren, feedback geven en ontvangen, discussiëren en zelfs samenwerken aan projecten. We gebruikten de leeromgeving vooral in aanvulling op de hoor- en/of werkcolleges. Nu heet dat dus Toen heette het een cursus met een online leeromgeving, nu heet het dus een SPOC. Tja, een nieuwe naam voor een bestaand concept doet soms wonderen…

Waarom deelnemen aan een MOOC?

Even weer terug naar de oorspronkelijke MOOC, de Massive Open Online Course, want daar gaat het mij eigenlijk om. Er worden momenteel zoveel interessante MOOCs aangeboden op allerlei vakgebieden, dat het echt zonde is om het niet een keer te proberen. MOOCs zijn gratis, duren meestal maar een paar weken en kosten misschien twee tot vier uur van je tijd wekelijks, afhankelijk van hoe actief je zelf bent met het maken van de opdrachten en deelnemen aan discussies. Bovendien verplicht niemand je om de cursus te voltooien.

Naast nieuwe kennis en inzichten biedt het je ook de mogelijkheid om kennis te maken met vakgenoten of mensen van buiten je vakgebied die dezelfde interesses hebben. Dat kan mooie nieuwe connecties op Twitter of LinkedIn opleveren voor je persoonlijke leernetwerk, en ook kun je via hen weer op het spoor komen van andere interessante connecties of websites.

Aanbieders van MOOCs

Edx en Coursera zijn de grootste aanbieders van MOOCs en hebben de belangrijkste universiteiten aan zich gebonden, maar ook FutureLearn en Canvas Network zijn platforms waarop veel MOOCs worden aangeboden.

Edx – o.a Harvard, MIT, Delft, Microsoft, Amnesty International
Coursera – o.a. Yale, Princeton, Utrecht, Eindhoven
FutureLearn – o.a. Groningen, Twente
Canvas Network – meer dan 130 aangesloten instituten

Hier vind je nog meer aanbieders.

10 tips om succesvol aan een MOOC deel te nemen

Bron: aschenputtel via Pixabay
Bron: aschenputtel via Pixabay

De eerste keer dat je deelneemt aan een MOOC kan het best lastig zijn om je draai te vinden. Hier volgen tien tips:

  1. Kijk van tevoren goed hoeveel tijd er nodig is om de MOOC te volgen. Als er twee uur per week wordt aangegeven, dan geldt dat meestal alleen voor het maken van de opdrachten. Plan in je agenda wanneer je dit gaat doen. Plan daarnaast twee keer een uur of een half uur om de commentaren van anderen te lezen en erop te reageren. Als je eerder klaar bent met het maken van de opdrachten kun je die week misschien wat actiever aan de discussies deelnemen.
  2. Zodra je je hebt ingeschreven of een paar dagen voordat de cursus begint, krijg je meestal een e-mail met een paar relevante links over de cursus en over de leeromgeving. Bekijk die instructies. Het kan je veel gezoek schelen. Kijk ook of er eventueel al deadlines bekend zijn voor het inleveren van opdrachten.
  3. Bepaal wat je er voor jezelf uit wilt halen. Wil je het alleen zijdelings volgen? Wil je vooral weten welke vragen er leven onder de deelnemers? Wil je echt sparren over je eigen kennis en inzichten? Zijn er een paar specifieke onderwerpen die je nauwgezet wilt volgen en de andere meer globaal?
  4. Vul je profiel in (inclusief foto is het leukst) en vertel iets over jezelf, je achtergrond, waarom je deelneemt aan de cursus en hoe mensen je online kunnen vinden.
  5. Kijk naar profielen van andere deelnemers om te zien of er deelnemers bij zijn die je graag wilt volgen.
  6. Probeer actief te zijn in de discussies. Dit kan je mooie nieuwe connecties opleveren.
  7. Kom snel to-the-point en maak je bijdragen in discussies niet te lang. Geef duidelijke titels aan je bijdragen als dit mogelijk is.
  8. Probeer vooral opbouwend te zijn als je reageert op de bijdragen van anderen. Iedereen is daar om te leren.
  9. Sla interessante resources van de MOOC voor jezelf op, bijvoorbeeld in Evernote of OneNote.
  10. Probeer bij te blijven bij de groep. Achterlopen werkt al snel demotiverend omdat je niet deelneemt aan de actuele discussies. Sla anders een opdracht even over en kijk of je deze later kunt inhalen.

Heel veel succes! Ik ben benieuwd naar je ervaringen met MOOCs en als je die nog niet hebt, dan hoop ik dat je binnenkort een keer een MOOC gaat proberen. En heb je nog andere tips om succesvol deel te nemen aan een MOOC? Laat het weten door hieronder een reactie achter te laten.